Hästar är bäst!

Alla inlägg den 9 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 23:30

Det har bara varit en gång jag har blivit lite rädd när jag har ramlat av och då var jag rädd i ett par  dagar bara.


Det var när jag ramlade av Totte.

Har typ berättat detta flera gånger när jag ramlat av. Men jag tar det lite kortfattat.

Jag och Vilma red ut vi red på en äng. Jag red barbacka för Totte brukar alltid vara så lugn.


Men väl ute på ängen fånade han sig jättemycket när jag började trava. Han blev rädd för de här hösilage balarna. Och skyggade. Och så bockade han några gånger. Blablabla. Men han hade öronen spetsade hela tiden och såg hur glad ut som helst.

Men när vi skulle galoppera av så galopperade Vilma först och jag höll in Totte, men sedan började han  bara galoppera och han skenade och då bockade han jättehögt och då hamnade jag på halsen. Så när jag "red" på halsen så tänkte jag "jag kommer ramla av". Och då bockade han en gång till ganska högt och då flög jag av. Men i alla fall så hade jag glömt västen. Det kändes som att jag hade brytit revbenen och det kanse jag gjorde då. You never know.


Jo men i alla fall när jag var hos Ina så blev jag lite rädd när hon bockade men efter några dagar fick jag tillbaka modet och självförtroendet. Och då var jag inte rädd längre och det är jag inte nu heller. Tror inte att jag har blivit rädd någon mer gång. Men det var väl för att jag fick så himla ont. Men det är lite konstigt att jag inte blev rädd när jag gick omkull med Menny, men ja, det gjorde ondare att ramla av Tottis.


Men det roliga var att Totte var så himla glad eller han såg glad ut.


Totte är en riktig busponny ibland men han är även världens snällaste.   

 

 

 

 


Ina

Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 23:00

År 2010 så träffade vi de.


Men det började med att vi körde vagn med Teddy, och då körde vi förbi Thessan och Inas hage.

Vi ville jätte gärna lära känna dem.


Och Vilmas mamma gick på dammiddag och där träffade hon Tazys mamma och Tazys foderhäst stod där ute så vi följde med henne ut dit.

Men när vi kom så var inte Ina där, hon skulle betäckas.

Så vi pysslade och red på Thessan, hon var väldigt bråkig och bockig för hon hade inte gått på länge.

Sedan åkte Vilma ut själv för det mesta, ibland följde jag med och red på Teddy och ibland fick jag följa med och rida Thessan.

De skulle vara där en hel dag och fixa i stallet,mocka hagen och sånt. (Jag följde inte med, men skulle gärna velat).

Men då kom Ina dit, och Vilma sa att hon hade massa skavsår. Men hon red ändå på Ina en kort stund.

När de skulle åka igen fick jag ÄNTLIGEN följa med. Eftersom Ina var där.

Första dan jag red, red vi ut. Ina var piggelin. Och bockade typ tusen gånger, och jättehöga språng.

Men det var kul!

Vi red mest ut.

Och vi åkte typ varje dag, för vi följde med Tazy.

Sedan hade Tazy och Ylva ridläger (Ylva var medryttare på Menny) då delade jag Ina med Jonna Inas och Thessan ägare. Hästarna var jätteduktiga. I slutet hade vi uppvisning,vi skulle hoppa, man fick välja höjd, jag tog ungefär 60 cm. Ina var skit pigg då. Och sen fick vi en prisrosett, Ina var jätte duktig, men Thessan  blev jätte rädd för rosetten.


När vi red på en stubbåker en gång så flög det upp en fågel och Ina blev skit rädd, och skyggade, jag höll nästan på att ramla av då. (Förut var Ina mkt räddare av sig).

Nu kan jag ta första gången jag ramlade av henne.

Jag red Ina,Vilma red Thessan,Åsa red Dreamy,Joanna(vilmas mamma) red Menny och Tazy red Katla.

Vilma och jag hade inte fått fram hästarna i galopp, så då sa Tazy och de att vi skulle galoppera upp för en backe och då galopperade Ina skit snällt upp för backen sen bockade hon jätte högt och jag var verkligen inte berädd, så jag ramlade av. (På ridturen hade Ina vart lite jobbig och skyggat innan jag ramlade av).

Sen julen 2010 flyttade Tazy,Katla till ett stall lite närmare. Så vi kunde inte åka ut lika ofta...

Typ 1 gång i veckan åkte vi.


Sen år 2011 åkte vi ut, red ofta barbacka, och mest runt energispåret och i paddocken.

En gång när vi red i paddocken så la sig Thessan ner, och tänkte rulla, precis när Vilma skulle hoppa av ställde hon sig och började bocka.

Och jag skulle hoppa barbacka med Ina för första gången, hindret låg kanske på 50 cm. Oc efter hindret ramlade jag av. Ina såg ganska förvånad ut.

Sedan en annan gång när jag hoppade barbacka, så var Åsa ute med oss. Ina var jätte duktig så hon höjde sedan till 70 cm. Ina hoppade det väldigt fint. Det är det högsta jag har hoppat barbacka, men jag vill gärna hoppa högre och jag tror Ina klarar högre.


På sommaren var det ridläger där. Det var bara jag,Vilma och Jonna på det ridlägret. Vi turades om med Menny,Ina och Thessan. Det var bara  dem 3 som stod där då, nu står det 6 styckna där. Men i alla fall, jag brukade rida barbacka på Thessan och Menny, men Ina red jag med sadel.

Detta handlar inte om Ina men jag berättar ändå.

Sista dan på ridlägret var det uppvisning, jag red Menny då. Ina och Thessan fick hoppa. Men Menny kan inte hoppa hinder under 50 cm, han river dem bara. Så jag skulle få hoppa 1 meter i paddocken med honom, jag hade gjort det en gång innan. Men när jag travade med honom snubblade Menny i en grop och gick omkull, det var skit läskigt. Och Menny blev halt.


Men nu ska jag prata om Ina, en vinter blev hon sjuk,riktigt sjuk, hon fick ett fånganfall. Hovslagaren sa: "det är bara att ta bort henne, hon kommer inte klara sig". Men Charlotte var envis och hon blev frisk.

Först fick hon bara äta hö utan kolhydrater, så hon blev väldigt smal.

Vilma och jag red bara barbacka då för vi vågade typ inte rida med sadel eftersom att hon var så smal.

Men Sedan blev hon lite friskare och nu får hon äta vanligt hö. Och så har hon blivit normalviktig.

Men hon kommer aldrig få äta gräs och hon får bara äta hö.


Hon gillar inte att bli longerad då bockar och stegrar hon och försöker skrämma oss. Ser bara fånigt ut. Men hon siktar inte på oss, för skulle hon vilja skada oss skulle hon gjort det för länge sedan.


Men i alla fall nu tänkte jag berätta om en av de roligaste gångerna som jag har varit där.

Jag åkte dit själv och tänkte longera henne i paddocken, men till Inas lycka så var marken i paddocke för hård, det var i vintras så det var is och sånt. Så då bestämde jag mig för att gå en promenad, visste inte hur det skulle gå. Men Ina blev i alla fall superglad. På promenaden fick hon skritta,trava och galoppera. Hon var så pigg och glad och lydig hon lyssnade på minsta vink då. Blev så himla stolt över henne. Men en gång när hon fick galoppera bockade hon typ lika högt som jag var lång och i vintras var jag typ 155, har växt lite nu. Hon tog i så mycket att hon pruttade det var så himla kul. Och efter den gången så varje gång när jag kom och skulle hämta henne i hagen stod hon vid grinden och väntade på mig och såg jätte glad ut.


Sista gången jag red henne, det kan vara den sista forever.  Hon är då utlånad till en liten kille som ska rida henne but she will be back. Men då är jag antagligen för lång för henne och då kan jag nog inte rida eller det beror på hur lång jag är då. Men man kan alltid gå promenader,longera,köra vagn (hon är ju inkörd) och mysa och borsta.


Men nu till sista ridturen på min prinsessa.

Jag red ut med Åsa och Dreamy.

Hon var jättesnäll och jättepigg.

Men när Dreamy började trava så travade hon jättefort (hade redan travat fram och skrittat fram) och sedan började hon galoppera. Hon brukar ibland inte vilja galoppera. Jag tänkte hela tiden "nu kommer hon bocka". För hon brukar nästan alltid bocka i galoppen. Sedan saktade jag av till skritt och så skrittade vi en stund. Och när Dreamy började trava igen så började Ina galoppera och först galopperade hon så snällt men så bockade hon och sadeln åkte fram men det visste jag inte först så jag bara "hur länga kan hon vara i luften" och "kan hon stå på händer  (hovar) eller". Men nej det var somsagt bara sadeln så jag fick sitta av och fixa den.  Men det var lite om den ridturen.


Och nu får jag nog vara klar annars blir inlägget för långt. Men det finns mycket att berätta om Ina.


 

 

 

 

 

 








Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 20:37

Ikväll klockan 21.30 på kanal 2 så är det lite om one direction, det ska jag kolla på.

Jag är inget fan av de men de sjunger bra och Zayn är (jag dör) så snygg. Eller jag vet inte om han är det längre, det ska vi se idag. Harry ä väl rätt söt och de andra är okej.


Men ja, jag ska i alla fall kolla på det då :)


 

Zayn,Liam,Harry,Louis och Niall.

Vem gillar ni mest, jag gillar Zayn mest.


Zayn

Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 20:28

Dagens outfit i hagen:

regntäcke: hööks

 


Dagens outfit på ridturen:

blå vojlock: vet ej, har ingen bild...


Dagens humör: GLAD

Dagens hiss: fick bli riden

Dagens diss: Happy nosade på hästarna och då blev det kaos och vi gick hem..

Dagens sötnos:



Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 20:25

Dagens outfit i hagen:

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: fick godis och gick en promenad

Dagens diss:  vet ej


Dagens sötnos:

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 20:22

Dagens outfit:

vojlock: ett som Charlottes kompis har gjort.

 

(Vilma och Thessan, men det här var den bästa bilden på schabraket).



Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: hoppade

Dagens diss: vet ej


Dagens sötnos:

 

gammal bild.

Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 20:02

Jag och Thessan. Har lite för korta stigläder som ni säkert ser.  Så min sits är inte så fin över hindrerna.


                


Vilma och Thessan

                  


  


Maya och Fizzan, Vilma suddade ut hennes ansikte för vi vet inte om vi får lägga ut bilder på henne.

    


Av Freia Vahlsten Svennas - 9 maj 2013 17:00

Först åkte vi till Thessan, vi hade tänkt att rida ut men det såg ut som att det skulle börja regna så vi red i paddocken i stället. Och övade lydnad och så hoppade vi lite.


Först började jag att rida henne, hon var väldigt pigg fast inte så lydig för i hörnen brukar hon göra volter och det är rätt jobbigt. När jag hade skrittat fram så kortade jag tyglarna och gick hon på en volt och jobbade henne lite, hon fick gå på volten i två varv och sedan gick vi ut på spåret. Hon gick fortfarande i form och var verkligen superduktig. Då lyssnade hon ganska bra. 


Sedan travade jag lite och hon var väldigt pigg och lyssnade direkt men när vi kom till hörnet gjorde hon en volt. Suck. Men då fortsatte jag trava hela varvet och  jag kände att hon tänkte göra en volt i hörnet, så då ställde jag henne inåt och då gjorde hon ingen volt, men efter hörnet gjorde hon en volt istället. Men jag var ändå nöjd för hon hade travat ett helt varv utan några volter. 


Och då var det Vilma tur. Hon skrittade,travade och galopperade lite innan hon började hoppa. Jag tog kort då och först blev det bara på Thessan för jag råkade ha kameran för långt ner. 


Sedan var det min tur igen. 

Jag skrittade först en stund i form och så travade jag och då tar hon upp huvudet. Hon har svårare för att gå i form i trav. 

Men sedan började jag hoppa lite, hindret låg kanske på 30 cm. Men det är bara för att hon inte hoppat så mycket nu. Men hon var jätteduktig och det är så kul att hoppa shettisar. När jag hade hoppat första gången så såg Vilma att det typ bara blev på Thessan och då hoppade jag av så att hon fick hoppa en gång och då tog jag på både hon och Thessan. 

Sedan hoppade jag upp igen och hoppade lite till. En gång började hon galoppera innan hindret, jag älskar henne galopp. 


Sedan red Vilma lite till.


Är supernöjd med Thessan, hon var så duktig. 


-Ni får en bild på Vilma och Thessan så länge, för vi fotade då varandra när vi red så bilderna kommer senare. 

 



Sedan gick jag och Vilma till Teddy och dem. Vi tog först in Teddy och borstade och så. Sedan gick vi en liten promenad med honom. Den var verkligen jättekort, vi gick mot ett föl som finns där och det är inte så långt bort från Teddy och dem. På promenaden fick han skritta,trava och galoppera lite. Han var jätteduktig bara att han typ hela tiden åt gräs. 

   

Sedan red jag Dreamy och Åsa red Happy. Ridturen eller vad man ska kalla det gick allt annat en bra. 

Först när jag hoppade upp på Dreamy var hon jättesnäll bara att hon åt gräs typ all the time. Och hon hade sin martingal på sig och när hon drog ner halsen så var jag rädd att den skulle åka ner så jag fick lov att hålla i den. För Åsa sa att hon  kan få panik ifall martingalen åker ner för då kan hon typ fastna när hon tar upp huvudet. Och en panikslagen Dreamy är inget man säger ja till direkt. Sedan kom vi till hagen och det var då det gick dåligt. 

Puckohuvudet Åsa tog fram mobilen och tänkte ta kort på fölet och Happy vill alltid hälsa på hästar och då gick han  fram mot två hästar som stod på andra sidan vägen om fölet och då nosade de på varandra. Och så började dem skrika och de två hästarna i hagen sparkade varandra och Happy tänkte hoppa in till fölet och stoet (mamman) som gick där. Och Dreamy blev jätte nervös och upphetsad och då blev jag pockså nervös och då blev Dreamy ännu nervösare. Så det ända jag kom på då var att hoppa av. Så då gjorde jag det och då gnäggade Dreamy jättehögt och gällt så man blev nästan hörselskadad. Sedan lugnade jag ner henne och då gick vi mot en sten så att jag kunde hoppa upp och då åkte martingalen ner och då hoppade jag av för som jag skrev så kan Dreamy få panik och jag kunde ju inte sträcka mig efter den. Då hoppade Åsa också av och skulle ta av Dreamy martingalen och då höll jag i Happy och den klumpedunsen ställde sig på min fot. Och då gick vi hem. Åsa red Happy och jag ledde Dreamy. Happy höll på och fånade sig och då blev Dreamy sur på honom och sparkade mot honom. Så det var bara kaos. 


   

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards