Hästar är bäst!

Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 22:48

Måndag: jag vet faktiskt inte


Tisdag: åka till stallet


Onsdag: ingen aning


Torsdag: Åka till rönna kanske?


Fredag: rida


Lördag: Åka till rönna tror jag


Söndag: Om jag inte åker på lördag så ska jag väl åka på söndag


 




Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 22:44

I morgon är det då skola. Orkar inte med skolan...


I morgon har vi också matteprov och antingen i morgon eller på tisdag har vi No-prov och vi har inte ens fått något papper at öva på. Så jag fattar inte hur hon tänkt. Och på onsdag ska vi ha prov om samer, 3 prov!! USCH fy och blä.


Men nu ska jag gå och lägga mig så jag orkar gå upp i morgon, eller jag ska bara skriva ett inlägg till.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 21:44

-Om hästen har dragit upp sina flanker så beyder det att den har druckit för lite.


-Hästen dricker ungefär 30-40 liter per dag och så kan den dricka upp till 60 liter om det är varmt.


-En av dom första hästraserna hette Hyracotherium. Den var liten som en räv och hade tår istället för hovar. Den är ursprunget till dagens hästar.


-När man talar med en häst så reagerar den mer på tonfall än på ord.


-Den äldsta hästen har blivit 64 år.


-Hästar har två blinda punkter, en rakt bakom och en rakt framför dom.


-Ett hästhjärta väger ungefär 4,5kg


-I gamla svartvita filmer när dom sköt en häst så var detta inte trickfilmat utan de sköt verkligen hästen.


-Hästar visar genom sitt ansiktsuttryck hur dom mår, dom använder då sina öron, näsborrar och ögon. Man ska se upp för en häst med vidgade näsborrar och öronen bakåt.


-Nästan alla föl föds under natten för att inte rovdjur ska se de.


-Hästar gör åt med mer energi när dom ligger ner än när dem står upp.


-Kaniner är inte gnagare, dom är Lagomorpher. Dom är alltså närmare besläktade med hästar än dom är med råttor och möss.


-Med sina långa ben, sitt stora hjärta och sina stora lungor så är hästen skapad för att galoppera. Att hoppa är inte nåt naturligt för en häst utan dem går hellre runt hindret.


-Det finns inga vita hästar. De hästar som kallas vita har lite svarta och lite vita hårstrån och ser vita ut. Om en häst är helt vit så har den även rosa hud runt ögonen, rosa öron och rosa mule. Den kallas då albino.


-Hästar kan inte spy.


-På statyer med hästar kan man se vad som hänt ryttaren. Om den har båda frambenen i luften dog ryttaren i krig, har den ett ben uppe dog ryttaren på grund av skador han fått i krig och om båda frambenen är i marken dog ryttaren av naturliga orsaker.


-Hästar kan inte andas genom munnen, därför ser man aldrig en häst flåsa som en hund.


-Hästar har ganska bra minne, om du länge varit med en häst så kommer den ihåg dig hur länge som helst. Detta gäller dock inte om du varit med hästen under en kort period.



-Hästen känner inte när den är mätt så om de kommer in i ett foderrum och kommer åt fodret så äter den allt.


-Det rymmer ca 20 liter i hästen magsäck.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 20:08

Om ni inte har hört det så kanske man ska börja äta insekter istället för kött.

Så sjukt äckligt! Kommer absolut inte äta insekter skulle spy direkt. Man ska kanske börja med det för 1. Det är nyttigt.  2. Det är miljövänligare än kött, eller vad det var, de sa.


Hoppas de inte tar bort köttet, för då kanske de slutar föda upp grisar och sånt.. :(

Och så är kött gott.


Men om de gör det så kommer jag bara äta grönsaker och sånt. Så då kommer jag bli en vegetarian eller insektian.


Så nej, jag kommer i alla fall inte börja äta insekter!




Blir ni sugna?

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 19:37

Jag har typ ingenting i den, bara läxor när vi får läxor och idrottskläder på tisdagar och onsdagar.

Det är det ända jag har i den, annars är det tomt.


 



Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 19:16

Hej!!


Som ni säkert ser så har jag bytt header (headern är gjord av mig, eftersom att jag inte hittat någon som kan göra en header billigt). Och så har jag ändrat med färgerna och så.  Ville ha lite somrigare.


Vad tycker ni? 

Jag tycker den blev okej.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 maj 2013 17:11

Idag åkte jag och Vilma till Teddy som ni nog vet. Vi körde honom idag men vi tog det lugnt idag för vagnen hafr varit trasig och han har inte körts på länge.


Men i alla fall först mockade vi hans box och sedan tog vi in honom och borstade väldigt länge för han var ganska dammig och så fällde han väldigt mycket.


När vi hade fixat i ordning honom så satte vi på vagnen och då åt han gräs hela tiden och han får egentligen inte äta gräs, så det var ganska jobbigt. Jag började köra fast Vilma satt såklart med i vagnen. Fast när vi skulle gå ner för en backe så behövde jag hoppa ur vagnen och hålla i där bak så att inte vagnen skulle rulla ner i all väörldens fart och köra på Teddy. V körde runt energispåret.  Vägen dit är ju grusvägar och där var han jätteduktig. Innan energispåret finns det en stig som är ganska gropig så då fick jag också hoppa ur och putta på.


När vi kom in på energispåret så vände Teddy bara helt plötsligt, för han tänkte gå hem igen, men vi gick andra vägen runt energispåret. Så Teddys plan funkade inte riktigt. Var inte världens bästa mark och han åt gräs 24/7. Sedan hoppade både jag och Vilma av så han bara behövde dra vagnen ett tag (utan att någon satt i alltså). Vi körde bara runt halva.


När vi kom  ut på grusvägen igen så hoppade vi på i vagnen och då var lilla Teddy superpigg och ville bara trava hela tiden. Men när han travade så saktade vi av till skritt för vi lovade att han bara skulle få skritta.


Här kommer bilder som jag fotade idag.


Bilder på Teddy:

 

 

 

 

 


Bilder på Dreamy

 

 


Bilder på Happy

 

 

 



En bild på både Happy och Dreamy

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards