Hästar är bäst!

Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 22 maj 2013 21:49

dressyr i ridhus/ dressyr i paddock

hoppning i paddock/ hoppning i ridhus

tävla högt och mycket/ tävla ibland

hoppa högre men under kortare tid/hoppa lägre under ett helt ridpass

Schockemöhle/Glenn Gordon

godis/glass

cola/fanta-gillar inte läsk

bada/duscha

hav/pool

morötter/äpple

dator/mobil/tv

hemma/stallet

hoppning/fälttävlan-har aldrig ridit fälttävlan

lägenhet/hus

mamma/pappa

mormor och morfar/ farmor och farfar-fast mormor och farfar är döda

Tävla och det inte går så bra / Prestera bra på träning

ponny/häst

ridhus/rida ut

rida ut/paddock

långt hår/kort hår

en kväll ute/en kväll hemma

rida på dagen/morgonen/kvällen

sola/bada

galoppera/trava /skritta

kompisar/stallet

kväll/morgon

jordgubbar/smultron-inget klår smultron (att äta)

blåbär/Hallon

läsa/titta på tv

vara blind/döv- men helst inget av de

rida i världens värme/rida i ösregn

Iphone/Ipod

Laptop/statinär

singel/upptagen

vara utomlands med dåligt väder/ vara i Sverige med bra väder

ha en häst som är underbar på marken, tillgiven och snäll men knepig och hemsk att rida/ ha en häst som presterar

grymt bra vid ridning men är hemsk på marken

sluta blogga / bara blogga om mode (ej inom hästvärlden)

vår/vinter/höst/sommar

vaaarmt väder men mulet / sol men kyligt

sadel/barbacka

pigg häst/ mindre framåt häst

börjes/hööks

litet stall/stort stall-det beror på

tömköra/longera

bikini/baddräkt

en riktigt lat fullblod/riktigt framåt fjording

mysig runda i skogen/dressyrpass

pizza/tacos

Sitta och slöa inne/vara i stallet hela dagen

Komma 1:a på tävling med dålig känsla / komma 2:a och du har ridit ditt bästa program någonsin och är

supernöjd :)

Bloggen / facebook

schabrak / vojlock

stoor blogg / liiten blogg

Justin Bieber / One Direction

Häst som stegrar/häst som bockar

Köpa hästgrejer/köpa vanliga kläder

Människor/Djur

Hoppa studs / Cavaletti

Rida i skogen / Raca över stubbfält

Förstort schabrak / För litet schabrak

Låta hästar gå på bete / Låta de stå inne

 

 

 

 







Av Freia Vahlsten Svennas - 22 maj 2013 19:00

Idag hade vi sovmorgon, då himla skönt alltså! Och sen hade vi mentorstid, läste bänkbok då, för jag har inget jag behöver öva på. Men jag läste en bok som heter "Vackra Svarten" den är hur sorglig som helst och det är gammal bok. Min mormor fick den när hon var liten.

Men det finns en sida som är riktigt riktigt sorglig tycker jag och då grät jag floder, typ. Det var jättepinsamt ifall någon skulle se, för jag gillar inte att gråta inför folk.

Kan skriva ner sidan, och lite av sidan innan, så ni fattar.


Kan först skriva lite snabbt om vad som hänt innan.

 Första gången Svarten flyttade så hamnade han på en gård och där träffade han en häst som hade haft det svårt och som brukade bitas, men hon blev snällare och han och Snäggan (som hästen hette) blev väldigt bra vänner.

Nu hoppar jag fram lite i boken.


Svarten hade tappat en söm i skorna, men det var en gubbe som red honom i alla fall (gubben hade druckit sprit) men då tvingade gubben honom att galoppera och då tappade Svarten skon och så ramlade han ner på knä och knäna blev förstörda. Alltså det gjorde inge ont för honom men håret var borta. (Svarten var jättesnäll, för hans mamma hade sagt till honom att hon alltid ska vara snäll, även fast någon är elak mot honom). Så då såldes han och sen var han på en del hem, och mådde ganska dåligt.


Sedan kom han till en snäll gubbe som hade en annan häst som  hette Generalen och så dog den hästen och då skulle gubben skaffa en till häst som sällskap till Svarten.

Så då åkte de till en marknad.


Nu kommer jag skriva om den där sorgliga sidan.


Min husbonde försökte få tag på en ny häst så fort som möjligt och en dag då han talade med en hästhandlare höll han stilla vid ett nybygge på Söder. Jag såg hur en massa gamla utslitna hästar släpade fram byggnadsmaterialet och jag fäste mig särskilt vid en av dem. Det var en utsliten avmagrad krake som stod stilla medan lasset lastades av. Det blåste till och lite av mitt hö blåste åt det hållet och jag märkte hur hästkraken ivrigt nafsade det till sig och sen sneglade efter mer. Jag tyckte jag kände igen ögonen som såg på mig med en förtvivlad blick. I nästa ögonblick hörde jag en gnäggning.

-Vackra Svarten! Är det verkligen du?

Det var min gamla vän Snäggan! Men oh, så förändrad hon var! Halsen som förr glänst så vackert och stolt och burit upp det vackra huvudet , var nu hoppfallen och matt framåtböjd. De fina benen var uppsvullna och knotiga, revbenen stack fram och bogarna var fulla med sår. De förr så livliga ögonen  tallade nu sitt tysta språk om lidande och hunger och av de täta hostanfallen kunde jag förstå att Snäggan var mycket sjuk. Jag tog några steg närmare för att höra vad hon sa. Hon berättade att hon till slut blev så överanträngd av de häftiga ritterna på Eveholm som unge greven drev henne till, att hon först fått vila en lång tid. Sen såldes hon till en annan herre men blev omigen överanträngd. Sedan såldes hon gång på gång och gick genom alltjämt till allt sämre husbönder, tills hon nu hamnat hos en åkare som brukade köpa gamla uttjänta hästar för en billig penning, för med hårt arbete pina ur dem deras sista krafter. Så hade det gått för Snäggan! Hon berättade mig sin vemodiga historia och slutade med att önska att hon ändå skulle få unnas att stupa mitt i sitt arbete och slippa färden till slakthuset!

-Jag önskar så, att det snart vore slut på mitt elände, sade hon. Jag har sett döda hästar och jag tror att de har det vilsamt och bra, bara jag fick stupa där jag står!...

En tid efter vårt möte såg jag en vagn med en död häst på flaket köras förbi droskstationen. Jag kände igen Snäggan och förstod att hon fått sin sista önskan uppfylld.


Sitter och gråter nu, det är så sorgligt.


Men efter rasten så skulle vi egentligen ha matte och svenska/so men vi tjejer hade tjejsnack istället med skolsköterskan och kuratorn. Vi pratade om puberteten. Skönt att missa lektioner.


Sedan var det lunch, sen rast. Och sen idrott och religon.


 





Av Freia Vahlsten Svennas - 22 maj 2013 10:00



♥ Min kamera, den är verkligen superbra. Verkligen värd priset och den var väldigt billig. Och som ni säkert ser så fotar jag mer, för det är mycket roligare när man har en bra kamera. BIG LIKE!

 


♥ Det här schabrak. För det har jättebra passform och är jättegulligt. Det kostar 249 men det är värt priset.

 
♥ Bra bloggar, med roliga och läsvärda inlägg och bra uppdatering.
 
 
 
 
 
   Människor som ska lägga sig i andras liv.
 
   Såna här pannband som går ner mitt på pannan, tycker inte det är så värst snyggt, faktiskt. Och dessutom brukar de vara väldigt dyra.
 
 
Såna här hovkratsar, de är riktigt dåliga, tycker jag.
 
 
 
 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards