Hästar är bäst!

Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 27 maj 2013 20:22

Måndagar brukar alltid vara tråkigta och kännas långa även fast det är våran kortaste dag. Men idag var det rätt roligt. Hade somsagt matte diagnosen idag, var väldigt lätt. JÓch jag hoppas att jag får alla rätt, för ibland råkar jag göra slarvfel.. Läste mycket bänkbok idag, och jag tog med mig en bok hemifrån idag och jag läste ut den idag, på ungefär en lektion. 


Men det har också varit rätt jobbigt för jag har haft ont i ryggen, armarna och lite överallt. Kan inte röra mig utan att det gör ont. Och det gör jätteont när jag skrattar och då ska jag naturligtvis skratta mycket ändå. Det blir typ alltid så-alltså att när jag får ont när jag skrattar så skrattar jag ändå mycket. Så sjukt jobbigt. 



-Älskade föl, saknar dig sjukt mycket!   

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 27 maj 2013 19:31

Har kollat lite på hööks och jag vill inte ha något annat än ett par vita ridbyxor. Jag som alltid brukar vilja köpa så mycket. Men jag har ingen häst jag kan köpa till, eller jo det har jag. Men jag vet inte vad jag ska köpa då. Och det är alltid bra att spara pengar. 


Men de där ridbyxorna är rätt dyra, men jag vill verkligen ha vita ridbyxor, även fast jag inte tävlar så mycket, men när man väl gör det så är det bra att ha vita ridbyxor. De kostar 649 kr. Men helskodda ridbyxor brukar ju vara dyra, och jag kan verkligen inte rida i oskodda ridbyxor. Det är så halt, och man vill ju liksom inte glida ur sadeln på en tävling. 


Men jag får väl köpa dem någon vacker dag. Jag som tänkt spara pengar.


 


Skulle även vilja ha röda ridbyxor, så sjukt snyggt, men just nu är det vita jag måste ha! 



Av Freia Vahlsten Svennas - 27 maj 2013 19:11

Jag vet väldigt många som tycker att det är tråkigt att rykta och bara tänker på att rida. Blir helt ärligt irriterad och arg på dem personerna. 

Vissa verkligen slarvar med ryktningen och ryktar nästan bara när hästen är smutsig eller innan tävling. 

 

Egentligen ska man rykta hästen i en timme, men det är något man ofta glömer bort. Dessutom ska man rykta 50 tag på varje del, halsen, benen, huvudet o.s.v. 

 

Ryktning handlar inte bara om att hästen ska bli ren utan det är den allmänna skötsen man kommer nära hästen. 

Och när man är med hästen mycket, till exempel ryktar så märker man om hästen är sjuk fortare än vad man skulle gjort annars. Det kan vara om man borstar på ryggen och så sjunker den undan eller spänner sig så kan det vara nåt med ryggen. Men kom ihåg att alla hästar reagerar om man trycker för hårt. Och det är också olika på olika hästar, vissa hästar reagerar jättelätt medans vissa är mindre känsliga. 

 

Det är även bra att rykta mycket på vintern för det sätter igång blodcirklationen (stav) bra. 

 

Så tänk inte på att bara rida utan också på att sköta om sin kompis.

 

Vad tycker ni, håller ni med mig? Om inte kommentera vad ni tycker! 

 


 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 27 maj 2013 15:09

London. Fast vi kommer säkert åka dit i sexan, men man vet aldrig. För några i min klass sa att vi kanske inte ska åka dit. 

Och jag vill åka dit för att one direction är där och då kanske man får se dem.   Och coolt att vara i samma land, fast har ju redan varit i samma land som dem. När de var i Sverige. 

Och så verkar det bara allmänt kul i London. 


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 27 maj 2013 07:11

Snart  ska jag gå till skolan, orkar inte... Och vi har mattediagnos, typ som ett prov fast lättare. 


Men det  är bara den här veckan, 3 dagar, och sen 2 dagar fast på andra dagen om tre veckor så har vi skolavslutning! 

Sommarlovet är snart här!  Och den 29 juli är det ridläger.     Hoppas Helmut har varit frisk nu ett tag  utan att jag vetat om det! 


Men ja, nu måste jag släppa ut kaninerna, borta håretoch tänderna o.s.v. 


Ses efter skolan! 


-Lilla Helmut, inte jag som rider!

'



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards