Hästar är bäst!

Alla inlägg den 3 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 22:45

Helmut

 

Helmut är en b-ponny född 2001. 

 

Jag fick honom på ridlägret 2012 på säva.

Han är en rymmarkung och väldigt stark så man behöver ha kedjegrimskaft annars sticker han. 

 

Första gången jag red honom, nu ska jag vara helt ärlig, gillade jag honom inte så mycket, eller det var ridningen jag inte riktigt gillade. Han var så seg och var inte riktigt min smak då. 

Men jag hade honom som egen i 6 dagar och så red vi två gånger om dagen. 

Då började jag lära känna honom och på andra dagen älskade jag honom. Han blev även piggare för varje dag. 

 

Han är duktig på både dressyr och hoppning, vi gjorde bakdelsvändningar och skänkelvikningar, han var grym. 

Och han bara flög över hindrerna och han var mjuk att hoppa med. 

 

En gång när vi var på terräng banan busade han lite. Vi hade skrittat,travat och galopperat genom vattengraven. Helmut älskade vattengraven.

Men i alla fall, efter vattengraven skulle vi hoppa något kommer inte ihåg vad den heter. (bilder på både vattengraven och den andra kommer lite längre ner.

Men i alla fall när vi väntade på att hoppa den, så la sig Helmut ner, han tänkte rulla sig. För han var lite blöt. 

 

Har super många minnen med honom. 

Han är helt underbar.

 

Men som många nog vet så är han sjuk.. Han måste bli frisk.

 vattengraven

 det här andra som jag inte kommer ihåg vad det heter

 

skulle fatta galopp, det är därför jag har skänkeln så långt fram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Teddy


Teddy är en shetlandsponny född 88.

Idag fyller han 25 år.

 

Teddy är väldigt duktig på att hoppa, löshoppas alltså. 

 

Han älskar att bli körd med vagn.

Han blir superpigg då och han är jätte duktig. 

 

Han är duktig att longeras, men han brukar ibland smita ifrån. 

Han gillar att gå promenader och att bli ompysslad. 

Teddy är snäll mot dem som är snäll mot honom och har ett stort hjärta av guld. 

 

Har massa minnen med honom! Red ju honom när jag var ungefär 1 år. 


 



Ina


Ina är ett welsh mountain sto född 98.

Hon är lite svår att tränsa fortfarande men hon var värre förut. 

Men annars är hon snäll i all hantering. Fast när man går bakom henne, fiser hon. 

I paddocken brukar hon börja bocka när man lägger press på henne och ibland stegrar hon. Och så kan hon fåna sig och skygga och så kan hon skena ibland. Hon är egentligen inte så rädd av sig, hon kan ridas i mörkret utan problem och hon blir inte rädd för saker andra hästar oftast blir rädda av. 

Hon gillar inte att longeras, hon bockar och så brukar hon stegra sig jätte högt, men hon gör inte så att hon sikjtar på oss. Hon brukar även springa in mot mitten, och precis framför oss viker hon av. Bara för att skrämmas. Jag litar faktiskt på henne, skulle hon velat göra illa oss skulle hon gjort det för länge sen. 

Hon är även inkörd och lätt att lasta och sko. 

Hon gillar att gå promenader och blir jätte pigg och bockar av glädje, fast hon lyssnar jättebra på mig då. 

Hon gillar att hoppa men är ingen tävlingsponny. Och hon gillar att ridas ut. 

 

Ina har fång som nog dem flesta som har läst min blogg ett tag vet. 

Först kunde hon äta gräs och sånt.

Men sedan fick hon fång och hon blev verkligen sjuk. 

Hovslagaren sa "det är bara att ta bort henne, hon kommer inte klara sig". Men som tur är så är Charlotte envis och lyssnade inte på hovslagaren. 

Och nu är hon frisk, hon får dock bara att hö.

 

Hon är utlånad just nu, men hon kommer tillbaka. 

Har massa minnen med henne. 

 



Dreamy


Dreamy är ett travsto född 98.

Hon har gått trav men började galoppera i svängarna så hon skulle slaktas. 

 

I boxen är hon rätt dum, hon försöker sprakas ibland när man borstar henne, för hon är kitlig. Eller hon tar i alla fall upp benet, om hon försöker sparkas eller inte vet jag inte.

Hon älskar havre. 

 

I ridningen är hon snäll, bara att hon är lite nervös ibland. Men har hon blivit rädd så lugnar hon ner sig väldigt fort.

Hon kan börja trava och så får man inte stopp på henne, men hon springer bara, hon bockar inte eller nåt. 

Fast ibland kan hon skygga. Och ibland kan hon baa börja galoppera.

Hon har svårt för att galoppera i vänster varv, det går bättre i höger varv.

 

Hon är bra på att hoppa och hoppar oftast högre än vad hindret är.


     


Pärla


Pärla är en travhäst/halvblods sto född 02. 

 

Hon är snäll, men väldigt matglad så när man ger godis från handen äter hon upp hela handen. Så om ni rider på åkerby, kom ihåg att alltid lägga i krubban. 

 

I ridningen är hon väldigt seg, men ibland kan hon bli pigg och det är riktigt kul. 

Hon är duktig på att hoppa. 

 

Tycker hon är lite svår att ställa, men det går. 

 

Hon är rolig att rida, för man får en liten utmanning, hon kan stanna ibland och så vill hon följa efter kompisarna och så. 

 



Joppe

 

Joppe är en halvblods valck född 95.

 

Han är jätte snäll och mysig men gillar inte sadlar, han får typ panik när man ska sadla. 

 

Han lyssnar jättebra i ridningen, börjar galoppera typ på en gång när man gör galoppskänkeln och så. 

Han är väldigt pigg. 

Jag har ridit barbacka på honom rätt mycket, han har skön men ändå oskön rygg, lite blandat. 

Han är lite stel, men det går liksom att ställa. 

Juste innan han ska börja galoppera viftar han på svansen. 

 



Totte


Totte är en svensk ridponny född 94.

 

Han är en av de snällaste hästar jag har träffat med en underbar personlighet. 

 

Han kan vara lite seg ibland när man rider dressyr och är lite stel, så det kan vara lite svårt att få honom i form tycker jag.  Han är grym på skänkelvikningar. 

 

Han får inte hoppa så mycket pga sina ben, men han är grym på det också och gillar att hoppa. Han hoppar oftast högre än vad hindret är. 

 

När man rider ut blir han pigg,lite fjantig och helt underbar, fast han bockade av mig en gång. 

 

Har massa minnen med honom, jag hade ju honom i 10 dagar. 

       

                                                                                       


Magic

 

Magic är en new forest född 05.

Han är supersnäll men är van att få godis när han vill så han är lite nafsig. 

Han är supermysig för han gnäggar till mig varje gång jag går in till honom.

 

Han är duktig i både dressyr och hoppning. Kan hoppa högt, och han hoppar fint och mjukt. 

Han är lätt att ställa så därför kan det bli lite för mycket ibland. Så då blir han lite som en banan. 

Han är också lite så att han vill gå efter de andra hästarna. 

 

Förövrigt så lyssnar han bra på skänklarna och går fram nästan direkt i det man vill. 

Han har jätte härlig galopp, men han tar rätt små steg tycker jag. Han har en väldigt "gullig" galopp, väldigt liten.

Han är rätt kaxig i hagen.

 




Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 21:18

   

                       

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 20:39

Dagens outfit: 

schabrak: hööks

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: red ute

Dagens diss: vet ej

Dagens sötnos:

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 19:15

Jag red Tottis igen. Först red vi i paddocken. 


Det dammade väldigt mycket så Totte började hosta en gång. Först skrittade vi fram i typ 5-10 minuter. Vi red först på en volt och ställde dem, det gick rätt bra, men jag fick honom inte att gå i form..  När vi hade skrittat på volten ett tag så travade vi och han kändes pigg eller ja han var pigg och duktig. 

Totte är väldigt lätt att ställa men jag tycker han är rätt svår att få i form. 


Sedan galopperade vi på volten först travade han bara jättesnabbt och då fick jag göra halvhalter så att han skulle trava lite långsammare och så fattade jag galopp och då började han galoppera. Kunde ställa lite i galoppen. 


Sedan gick vi ut på spåret och travade lite, han gick i form några steg och sedan tog han upp huvudet, men jag ställde i hörnen. Och sen galopperade vi och det gick bra, han verkar tycka me om att ridas ute, bara att det dammar mycket i paddocken just nu. 

När vi hade saktat av bytte vi varv och galopperade i andra varvet, han var duktig då också, fast först travade han ett tag innan i en sånhär racer trav. 


Sedan gick vi in på volten igen och skrittade,travade och galopperade, då var han lite svårare att ställa. 


Sedan bytte vi ridbana och gick till terrängbanan och först klättrade vi upp för ett par backar, och han var så himla duktig, fick beröm och Myran sa att jag hade fin sits. 


Sedan red vi där det inte fanns så mycket hinder och det var på gräst, marken var inte så jättebra för det är väldigt gropigt. Vi skrittade,travade och galopperade. Skritten och traven gick väl bra, men när vi skulle galoppera fick jag ingen plats och då travade han mest. Fast första gången gick det bra och då fick jag plats och det var jätte härligt. Men sista gången fick jag några galoppsprång men mest racertrav. 


Gick sådär i dag. 


Efter ridningen gav jag lite knäckebröd till Totte och borstade och så, det gjorde jag innan också.


Vilma fotade lite innan och dem bilderna kommer upp senare.

 


-

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 14:12

Vi hade inte musik idag,tjoho!!!   Så det var inte så att jag bara ville höra det, utan det var sant!! Så vi fick sluta 13.20 i stället. 


Det verkar inte som att Emma ska rida idag så då åker jag klockan 16.00

Roxanna var inte i skolan idag, så då ska hon inte följa med, för hon är väl antagligen sjuk..

Så det blir inga foton, om vi inte hittar någon som kan fota. Eller vi kommer fota i stallet men det vore kul med ridbilder. 

Fast jag vet ju inte ens om Vilma skulle låna ut kameran till Roxanna, för jag förstår att hon är rädd om den. 


Efter ridningen så ska jag skriva ett inlägg om mina favorithästar det är ett önskeinlägg. Jag skrev ju att jag ska skriva om mina favoriter och sedan lägga upp dem i menyn, men det blir ju typ aldrig av. Dessutom ska jag göra så att det står "läs mer om mina favorithästar" och ta bort dem om Totte,Magic och Helmut. För om jag ska skriva om alla i menyn så blir det typ 1 meter långt med såna "läs mer om...".


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 3 maj 2013 07:26

Godmorgon. 


Jag tror faktiskt inte att vi ska ha musik för Kari sa förra gången vi var där att han inte skulle ha hos förän vecka 20 eller så var det bara jag som ville höra det.


Men i alla fall så ska vi rida idag,och om det är fint väder så ska vi rida i paddocken och det verkar väldigt fint, ska fråga om jag får rida barbacka. 


Roxanna ska även följa med, lite jobbigt faktiskt för jag gillar att vara själv innan ridningen. 

Men om Vilma vågar låna ut sin kamera till henne så kanske hon kan fota.   

Hoppas i alla fall. 


Och om jag får Totte så blir det sista gången, nästa vecka är det hästbyte. Men jag kanske får Totte igen för jag ska i alla fall önska honom . 



-love you!

 


 

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards