Hästar är bäst!

Alla inlägg den 23 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 maj 2013 21:45

Jag tycker att det är jätteviktigt att rida varierande ridpass.

Dels för att hästen tröttnar på att göra samma saker hela tiden.


Och om man till exempel bara hoppar typ hela tiden så kan hästen börja stanna på hindrerna för att den inte tycker att det är kul längre, och då tror vissa att det är för att den behöver öva mer och då lägger de in mer hoppning. Men så är det inte. Då ska man rida mer dressyr och rida ut och sånt. Dessutom sliter man på hästen om man bara hoppar hela tiden.


Samma sak om man nästan bara rider dressyr, hästen tröttnar ju på dressyr då också. Dessutom så blir hästen mjukar om den får hoppa lite också.

Och att rida ut är ju bra så att hästen får lyfta på hovarna, klättra o.s.v För klättring ger ju mycket muskler och det är bra för hästen. Och om den får gå på lite ojämnare mark så får den bättre balans.

Och så kan man ju gå promenader lite då och då, bara skritta ut och ha det mysigt, cavaletti, longera,tomköra, löshoppa eller köra hästen om den är inkörd. Plus ha en/flera vilodagar i veckan.


På dressyrpassen ska man tänka på att inte göra samma saker varje dressyrpass.

Och på hoppning ska man inte alltid hoppa högt, utan variera lite inom hoppningen också, teknik,smidighet och lägre och högrehöjder.


Såhär kan ett ridschema se ut:


Måndag: dressyr

Tisdag: rida ut

Onsdag: longering eller tömkörning

Torsdag: Skrittur på varierande inderlag

Fredag: Hoppning

Lördag: vilodag

Söndag: cavaletti


 

 

 

 

 

  



Av Freia Vahlsten Svennas - 23 maj 2013 20:22

Tja tja!


Dagen har varit ganska bra. Bara att jag var jättetrött.


Fick tillbaka våra matteprov idag, det som vi gjorde i Tisdags. Jag fick 21/28 poäng, men det högsta någon fick var 24. Så det var rätt bra ändå.


Hmm, vad ska jag säga??


________________________________________________________________________________________________


I morgon är det äntligen fredag, har hoppning på ridningen. Och hoppas hoppas hoppas att Pärlis är pigg eller i alla fall så hon inte stannar hela tiden. För då blir det inte kul.


Längtar, längtar, längtar till sommarlovet, orkar inte med skolan just nu. Nästa vecka har vi två prov.


 


Har verkligen bloggtorka, och jag känner att bloggen står still, så kom jättegärna med tips. Då blir jag glad!!   



Av Freia Vahlsten Svennas - 23 maj 2013 19:24

Hur många procent batteri har du på din mobil just nu? 70%


Har du kik, i såfall vad heter du? ja det har jag, jag heter magicmagi eftersom att jag inte kom på något annat.


vilken låt lyssnar du mest på just nu? Typ, more than this med one direction


Är du allergisk mot något? japp, jordnötter'


När kommer den där videon "50 saker ni kanske inte visste"? när jag kommit på 50 saker.


Om du hade en egen häst vart skulle du vilja ha den uppstallad då? Skulle ju varit kul med ett stort lyxstall som på det där stuteriet vi var på i lördags eller nåt sånt, men annars typ åkerby.


Vad tycker du om sorgliga böcker? De är bra oftast och jag tycker om sorgliga böcker. Som Vackra Svarten. Fast det är livsfarligt för mig att läsa sorgliga böcker i klassrummet.


 


Favoritfärg på en skimmel? Hmm, flugskimmel som Totte är och avblekbar som Ina och Helmut.


Favvofärg på en isabell? ingen aning


Favoritfärg på svart? Helt svart är väldigt fint, så som Pärla är.


På brun? Så som Magic


På fux? Det är väldigt fint, med ljusa fuxar som inte har något tecken på huvudet.


Bästa hästar på säva och åkerby om du inte får välja dina favorithästar? På säva: en liten shettis som heter Pepsi.   På åkerby: Fideli.


Det pinsamaste som hänt dig? När jag följde med Jennifer när hon skulle shoppa och så skulle vi gå upp för en rulltrappa men den gick neråt så vi ramlade nästan och alla stirrade på oss.


har du några rädslor? japp, ormar, spindlar, trånga utrymmen och mycket mer.


hur högt har du hoppat? 1 meter med sadel och 60-70 cm barbacka.


Hur lång är du? 162 , jag som vill vara 135...   


 


åkerby/säva -eftersom att jag rider på åkerby

blått/ grönt

svart/vitt

ponny/storhäst

cola/fanta-gillar inte läsk

chips/godis

godis/glass :)


 

Hur snäll är jag från en skala 1-10? 9

Vad skulle du göra om jag dog, eller vad tror du iallafall? bli ledsen!!


shetlandsponny/arab

pizza/pannkaka

grön/rosa

feber/magsjuka

När började du att blogga? jag började typ den 20 april 2012 på en blogg på bloggo.nu. Seriöst jag SÖG på att blogga, skrev bara några rader.


Favorithästras? svårt att välja men bland annat new forest.


Favoritfärg? Lila


Favoritblogg?  http://syrrornaenstrom.blogg.se/


Har du varit utomlands någon gång och isåfall vart? japp. Danmark,Finland och Spanien.


 

 

 

 

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 23 maj 2013 17:22

Jag saknar Stronghold så himla mycket. Tänk att jag kanske aldrig får träffa honom igen. Han var så mysig. Börjar nästan gråta när jag ser bilder på honom för jag saknar honom så mycket.


Han gillade att bita tag i min jacka, och att pussas. Han älskade uppmärksamhet. När jag och Vilma ropade på honom när vi skulle hälsa på honom  igen så kom han fram till oss.


Och en rolig sak var att han hade längre hår på baken (bara en liten del av baken).


Men jag älskar honom jättemycket och saknar honom obesksrivligt mycket.   

             


Av Freia Vahlsten Svennas - 23 maj 2013 15:33

Det var en gång för ett par år sen, när jag red ut på Ina, Vilma red Thessan, Åsa red Dreamy och Ylva red Menny.

Först var Ina jättesnäll men sen när vi gick in på en stig och skulle galoppera, så började Ina bocka. (Jag red barbacka). Då ramlade jag av och när jag landade på marken så råkade Ina ställa sig på min fot och så stod hon där ett tag. Och så stod hon och kollade på mig som "satt inte du på min rygg alldeles nyss?".

När jag satt upp igen så bockade hon lite då och då, och det var ibland ganska höga bocksprång och ibland rätt låga. Men det konstiga var att när Dreamy gick bakom henne så var hon jättesnäll, men när Dreamy gick framför henne var hon väldigt jobbig.

Vi red en långtur då, var ute i kanske 2 timmar. Och då skulle vi också gå över en bro, med vatten under såklart. Och vattnet lät väldigt mycket och då höll Ina på att skygga när vi gick över. Fast efter bron så blev det lite bättre, vi red in i en skog och så galopperade vi lite, och det var hur mysigt som helst. Fast vi höll på att rida vilse.


Sedan red vi en väg som liknade energispåret och då blev Ina fånig och låtsades fastna i en buske. (En liten buske). Men sen blev det bättre och hon skötte sig nästan hela vägen hem.


Den ridturen var både jobbig och rolig. Finns säkert någon ridtur som varit värre eller lika jobbig men ingen som jag kommer på nu. Eller förresten, nu kom jag på en.



Det var första gången jag red ut på Dreamy. Förra året var det.

Vi red spökladerundan. Först var hon supersnäll men när vi kom in på galoppsträckan som jag och Vilma kallar det så blev hon rätt jobbig.

Bredvid "galoppsträckan" finns en stubbåker som vi gick in på, men det stod en traktor där och då blev Dreamy rädd och skyggade, så då styrde jag ut på "galoppsträckan" igen.

Sedan började hon trava utan att jag fick stopp på henne på ett tag. Och så skulle det såklart springa älgar över vägen och då blev hon väldigt upphetsad och det kändes som att hon skulle stegra sig. Sedan fick jag stopp på henne. Och efter "galoppsträckan" finns det typ ett traktorskjull. Och det lät jättemycket där ifrån och Dreamy blev nervös och gick som ett plåster på Happy, som var helt kolugn.

Och sen kom det en bil och då hoppade hon över diket ut på en stubbåker. Och när jag gick ut på vägen igen så kom det en till bil och då vände hon rumpan mot den, som att hon tänkte sparka den. Hon var verkligen nervös då. Så den ridturen var jobbig.


  jag och Ina



  jag och Dreamy


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards