Hästar är bäst!

Alla inlägg den 8 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 maj 2013 22:30

Tänkte att jag kunde skriva hur mitt föredrag var, alltså vad jag sa och så. 


Jag sa ungefär så här när jag berättade.



Jag har skrivit om hästar. När man rider så har man en viss utrustning. Ryttaren har: Hjälm,väst,ridbyxor,ridskor eller ridstövlar. Man kan även ha handskar och det har man för att inte få skav. Man kan också ha spö och sporrar.

Hästen har en sadel och under sadeln har den en vojlock eller ett schabrak. Hästen har även ett träns. Och när vissa hopptävlar så har dem en huva och det sätter man på öronen för att den ska dämpa ljudet lite. Om hästen tar upp huvudet mycket kan man ha en martingal och den sätter man runt halsen,på tyglarna och på sadeljorden. Den gör så att hästen tar ner huvudet lite. När man rider dressyr vill man oftast att hästen ska gå i form. Och då finns det 3 saker som hjälper till att få hästen i form. Det finns gummisnodd,graman och rollkur. Gummisnodden sitter på sadeljorden och på nackstycket på tränset. Gramanen sitter också vid sadeljorden men det är som ett par tyglar också för man håller i dem som ett par tyglar fast man har också dem vanliga tyglarna.  Det är som ett par tyglar som gör att hästen går i form. Och om jag har förstått rätt så är rollkur ett bett som gör att hästen går så mycket i form så att den kan bita sig i bringan. Det är skadligt för hästen så jag fattar inte varför det är tillåtet och varför man ens vill ha det på sin häst. 

Hästen har en kostcirkel och det är indelat i grovfoder,kraftfoder,saftfoder,mineraler och vitaminer. 

Till grovfoder hör hö,hosilage och halm till. Och till kraftfoder hör blandannat havre,krossad havre,linfrö,kornkross och mycket mycket mer, men jag orkar inte säga allt. Till saftfoder hör betfor,melass och morot till. De mineraler som är viktiga för hästen är salt,kalk och fosfor. Och de vitaminer som är viktiga för hästen är A-B-D och E-vitamin.  Vatten är livsviktigt för hästen och ska hålla samma kvalité som människans. Man ska utfodra minst 3 gånger perdag och i hästens magsäck rummer det 20 liter. 

Hästen har olika sinnen. Synnen: Hästen är närsynt och kan bli rädd för plötsliga rörelser. Känseln: Hästen har känselhår runt mulen och det är blandannat med känseln hästen undersöker saker med. Luktsinnet: Hästen undersöker också saker med hjälp av luktsinnet och kan reagera på starka dofter som parfym. Hörsel: Hästen hör bra och kan reagera på plötsliga och höga ljud. 

Innan och efter ridningen ska man visitera hästen och då tar man med handen över hela kroppen och känner så att hästen inte är svullen eller reagerar när man trycker på någon muskel. Fast alla hästar reagerar om man trycker för hårt i ryggmusklerna. Man ska även kolla så hästen har ätit upp fodret och så. Om man visiterar hästen varje dag så lär man sig veta hur hästen är när den är frisk och då upptäcker man mycket fortare om den är sjuk. 

Man kan lära sig väldigt mycket inom ridningen blandannat, köra vagn,dressyr,hoppning,terräng och kapplöpning och somsagt mycket mer. 

När stoet är brunstigt så betyder det att hästen vill ha föl. Då är den väldigt jobbig att rida för den små kissar typ hela tiden och blir jätte upphetsad när den möter valacker eller hingstar. 

Stoet är brunstigt i ca 11 månader. Och det finns över 600 raser.

Småponnyer bli oftast upp till 30 år och det blir svenska halvblod också och det är stora  hästar, andra stora hästar blir oftast upp till 25 år. Och den äldsta hästen har blivit 64 år. 

Skritt,trav och galopp är de vanligaste gångarterna men islandshäst har även tölt och vissa har flygande pass. 

Jag kan inte riktigt säga vikten på hästarna för det är olika beroände på hur stora de är. De kan väga mellan 100-1000 kg. 60% av hästens vikt är förlagd på framdelen och hästen har ca 700 muskler.

 


Vad tycker ni? 


 

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 8 maj 2013 22:07

”When something hurts you, cry a river, build a bridge and get over it!”

 


skriv gärna den här citaten på eran blogg.

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 maj 2013 21:53

Tjena! Jag heter Ulf men kallas även Ulfish. 


Jag är en cool liten kanin som älskar godis, som äpplen och sånt. Mums!


Min bästa vän heter Valter han är nästan lika cool som jag. 


Ni har hört Mini Hoppe va? Som sa att vi bara var avundsjuka, jo det är kanske sant. Han är såå söt och är duktig på att hoppa. V'änta lite nu, vad är det jag säger? 


Jag älskar att ligga och sola i solen, men konstigt nog blir jag inge mörkare. Suck. 



     

                         

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 maj 2013 20:23

Haha! Nu blev inte rubriken så bra, "hage" liksom. Men det handlar i alla fall om varför jag tycker det är viktigt att hästen får gå i hagen och så.

 

 


Jag tycker att det är jätteviktigt att hästen får gå ute i hagen VARJE dag.

Vissa som typ har jättebra till exempel dressyrhästar släpper inte ut sina hästar i hagen för att de är rädda att hästen ska skada sig. 

Eller de släpper nog ut hästarna men vissa släpper bara ut i en liten gruspaddock.

Jag tycker att det ska finnas en stor hage med träd,backar,stenar osv. 

För får hästen gå i en sådan hage så får den mycket bättre balans och det ska ju hästen ha. 

Och alla hästar förtjänar att få röra sig i en stor hage.  

 

De hästar som har blivit jättebra dressyrhästar eller hopphästar och så, de har ju inte valt att bli så duktiga. 

 

För ridskolehästar och även andra hästar  är det viktigt att de kan göra upp rangordning i hagen så de inte behöver göra det på lektionerna.

 

Men vissa hästar vill inte vara ute så länge, till exempel Teddy. Han vill bara vara ute en liten stund. För till exempel när han har varit ute i hagen och jag och Vilma kommer och sköter om honom så när vi ska släppa ut honom så brukar han ibland vända och springa in i boxen. 

Det är nog för att han är gammal. 

 


  

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 maj 2013 17:30

Roxanna ska sova över här idag.

Får väl se om det blir kul men i alla fall så var vattenkriget jättekul!! :)
Fast jag blev blöt som bara den.

Kommer skriva ett Åsiktsinlägg senare idag.

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards