Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

alla hästar på åkerby fakta+bild-önskeinlägg

Av Freia Vahlsten Svennas - 28 mars 2013 15:30

Landora af Tortuna "Landora".


Född 2001 och kom till ridskolan år 2007.

En jätte snäll och fin tjej.

Har aldrig ridit henne men jag har hört att hon är bättre på dressyr en hoppning, fast hon är duktig i det också.

Många har sagt att hon är bra att rida.

  


Capena.

Född 1992.

Är inte ridit henne heller, och har inte så mycket information om henne.

Men hon är i alla fall jätte snäll!

  


Affe

Affe är väldigt ny och jag vet inte ens när han är född, och kan inte mycket om honom, fast hälsade lite på honom idag och han är snäll och väldigt nyfiken.

  

oj vad suddig bilden är, förlåt men han åt hö och det är svårt att ta bra bilder då.



Sickla.

Född 1997.

Hon är omtyckt av många då hon är väldigt snäll och tålmodig.

Hon är ett gotlandsruss.

Hon är en riktig läromästare och har gjort framgångar i både dressyr och hoppning.

Lagom pigg. Sickla brukar bli kallad "Åsna" av rätt så många då hon har rätt så långa öron. Dock syns det inte på bilden.

  


Kicking Kevin "Kevin"

Född 2002.

Kevin är riktigt duktig på att hoppa och har en väldigt stor galopp. Men den är jätte mjuk.

Red barbacka på honom för ett tag sedan och han är jätte mjuk rygg.

När han ska börja trava känns det som att han tänker stegra.

I spiltan kan han ge lite tjura grimarser men han gör inget.

  


Pontiac "Pompe".

Pompe är en blanding av islandshäst, arab och shetlandsponny. Och är så söt. Han har typ ett arab huvud, shettis man och islännings kropp.Fast han är också lite arab lik i kroppen. Och kan gå riktigt fint i dressyr, hoppar bra gör han också. Har dock aldrig ridit honom.

Han är super snäll.

  

Och det ser bara ut som ett arab huvud när man kollar från sidan.



Top Gun "Totte".

Född: 1994 och kom till ridskolan år 2005.

Totte är världens kelsjukaste häst och världens snällaste.

Han är jätte bra att rida, och han är lagom pigg, det vill säga om man inte rider ut, då är det sken och bock som gäller för Totte. Han får tyvärr inte hoppa så högt pga sina ben, men när man hoppar honom ser man att han tycker det är kul och han hoppar fint.

För mig är han lätt att ställa i nacken.

Men han är helt underbar!

  


Lady Q "Lady".

Född 2002 och kom till ridskolan 2006.

Lady är väldigt duktig på att hoppa och är startad 110 med fina knep och resultat.

I dressyren har jag hört att hon är ganska stel.

Många säger att hon är sur när man borstar.

  


Fideli.

Född 2001 och kom till ridskolan år 2004.

Hon är jätte snäll och inte ett dugg stoig.

Det går oftast jätte bra när man rider henne och hon lyssnar bra på hjälperna och så.

Är duktig på att hoppa också.

  



Bogart.

Född den 1 maj år 2000 och kom till ridskolan år 2004.

Han är en bruntigrerad d-ponny med strimbläs och har inte så mycket man och svans att skryta över.

Han är en fin dressyr ponny och hoppar bra men smiter gärna förbi hindret om ryttaren inte passar sig.

Han är även lite skumpig tycker jag, och har väldigt spetsig rygg, så han är inte så skön att rida barbacka på.

Han är en av stallets snällaste ponnyer.

  


Caramia.

Född 2007.

Har aldrig ridit henne men hon verkar riktigt bra, hoppar fint och går fint i dressyren.

Hon verkar också ha jätte mjuk trav.

Den här bilden blev riktigt bra, stolt fotograf.

  


Ester.

Hon är väldigt tjurig i spiltan men är så söt så man måste liksom gå in till henne.

Har aldrig ridit henne heller, men jag vet att hon är svår att få fram i galopp och kan göra volter lite då och då.

När hon vill så kan hon gå riktigt fint i dressyren och så hoppar hon fint.


Legolas.

Född 2003 och kom år 2007.

Legolas är jätte lätt att ställa på volterna och hoppar riktigt bra.

Med sin hyrryttare har han hoppat 110 cm. Duktigt!

Han är faktiskt en storhäst precis över ponnygränsen är han.

Lego är pigg och är väldigt skumpig i traven.

Är super snäll i spiltan och älskar att bli kliad i pannan.

  


Simson.

Född 1993 och kom 1998.

Simson är rätt så seg och kan bli väldigt hård i munnen och då blir han svår att styra, så då gäller det att vara mjuk i händerna.

Han har mjuk trav och galopp och har en bredd och skön rygg att sitta på, så jag älskar att rida barbacka på honom.

Han är även väldigt bra på att hoppa.

Det jobbiga med honom är att han är sjukt svår att tränsa.

  


Magic Blue Uranos "Magic".

Född 2005 och kom 2009.

Magic är också jätte snäll men van att få saker så han är lite nafsig.

Han är annars jätte mysig och underbar att rida. Men även han är lite svårtränsad.

Han har en bra hopptecknik och är lätt att ställa så det kan bli för mycket ibland.

Han lyssnar direkt på skänkeln och är super pigg och vill galoppera hela tiden typ.

Men han har ett hjärta av guld och jag älskar honom så.

  


Farino.

Född 2005 och kom 2008.

Farino är ganska seg men är bra på att hoppa.

Han är snäll och så.

  


Loulou.

Född 1991 och kom 1998.

Loulou är jätte snäll och bra att rida.

Hon är lagom pigg och hon är en duktig hopphäst.

Lyssnar bra på hjälperna.

Ja vad mer kan jag skriva.

  


Surprice Apalle Gård "Palle"

Född 2001 och kom 2009.

Palle kan vara lite fånig när han ska hoppa men är riktigt duktig.

  


Bonney MQ "Bonney".

Född 2003 och kom 2008.

Bonney gillar när man kliar henne i pannan och är jätte snäll att rida. (Har inte ridit henne men jag har hört att hon är snäll). Hon är även super duktig på att hoppa.

Hon är halvsyster med Lady.

  


Clawnen af Tortuna "Nisse"

född 2000 och kom 2006.

Nisse ska tydligen ha en jätte mjuk och härlig galopp.

Han är lite stel i ett bakben och går lite konstigt ibland men det gör absolut inte ont för honom och han kan ridas som vanligt, fast jag vet inte om han får hoppa.

När man ska sätta på honom grimman i boxen brukar han dra upp huvudet först.

  


Karuso.

Karuso var väldigt tjurig förut och hade ofta öronen bakåt men nu tycker jag att han har blivit mycket gladare.

Han gillar att hoppa men är även en fin dressyrhäst när han väl vill.

  


Invincible "Skutt".

Född 2002 och kom 2013.

Vet inte så mycket om Skutt, vet inte ens om det är ett sto eller en valack. Men jag tror att det är en valack, men han är verkligen jätte söt och verkar bra att rida.

  


 Prado.

Född 2007.

Har aldrig ridit honom men han verkar vara rätt lugn och så är han bra på att hoppa.


Lapras.

född 2001 och kom 2004.

Lapras kan var lite seg men han är riktigt bra på att hoppa.

Han är väldigt lätt att ställa tycker jag.

 


Chippen Choplin "Joppe".

född 1995 och kom 2001.

Joppe är då en av mina favorithästar därför att han är snäll och lyssnar bra i ridningen.

Han får inte hoppa så högt pga sina ben, men han är en fin dressyr häst, och utbildas MSV nivå. Han kan allt från bakdelsvändningar till seriebyten och är en riktigt sammarbetsvillig häst som oftast gör som man säger åt honom.

 


Black Pearl "Pärla".

född 2002 och kom 2006.

Pärla är väldigt seg men ibland är hon pigg och då blir man riktigt glad.

Hon blev riktigt pigg en gång när jag hoppade henne, hon galopperade hela banan, hon brukar sakta av till trav lite då och då. Hon är duktig på att hoppa.

Hon är jätte lätt att tränsa då hon är väldigt glupsk och hugger in bettet. Hon brukar inte heller bli sur när man spänner sadelgjorden.

I spiltan är hon rätt nafsig och en gång när jag gav henne en godis så tänkte hon äta upp hela min hand. (Min hand kom in i munnen på henne och så tuggade hon lite på den). Men annars är hon snäll.

Hon är också min favvo häst.

 


Vallmo.

född 2003 och kom 2008.

Har ridit Vallmo på kadriljen och jätte många säger att hon är seg.

Det är bara bullshit. Hon är jätte pigg i alla fall när jag red henne hon lyssnade jätte bra på skänklarna.

Och hennes trav är super mjuk, det är som att sitta i en fåtölj. Har aldrig ridit en häst som har så mjuk trav som hon. Hennes galopp är också mjuk. Hon kan dock vara lite tjurig i spiltan.

 


Painter.

Vet inte mycket om honom, men jag har sett att han är en fin hopphäst.


Almis.

Jag tror att åkerby är fodervärd på honom.

Han är den näst största hästen i stallet tror jag, för jag tror att Bono är större.

Han är snäll fast ibland kan han vara lite tjurig.


Bono.

född 2007.

Han är stallets största häst tror jag.

Vilma och jag kallar Bono för "Olyckan" då han typ alltid har bajsat i krubban.

Bono är väldigt mysig och han älskar att bli kliad i pannan.

Han måste ha vallar i boxen (torv i sidorna av boxen) då han brukar rulla i boxen och han rullar fast annars. Eller han kan göra det ändå men det är mindre chans att han gör det. Har faktiskt sett när han rullade fast och usch vad läskigt det var. Han höll på att sparka sönder hela boxen och satt fast jätte länge och han fick verkligen panik. Fast som tur var kom han loss efter ett tag.

 


Mahjong.

född 1997 och kom 2002.

Mahjong är både snäll att rida och hantera. (har dock aldrig ridit honom, men jag tog texten från hemsidan).

Han är utbildad LA i dressyr och hoppar hellre än bra.

Han är tävlad i dressyr och var tvåa i Ridskole-DM 2009.

 


Opal.

Har hört att Opal är väldigt skumpig i traven men att han hoppar bra.


Missy Star "Star".

Star är jätte fin men lite tjurig i boxen.

Har aldrig ridit henne men ibland kan hon börja skena eller sparka i vägen (när man rider alltså). Och skygga.

Hon har en fin hopptecknik.

 ganska dålig bild, tyvärr.


 Camilia.

född 1997 och kom 2000.

Just nu är Camilia halt och har varit det i ungefär 2 månader.

Har ridit Camilia på kadriljen och hon var jätte bra, pigg och framåt, men hon var lite svår att stanna.

Hon är snäll men kan visa lite tjuriga grimarser ibland.

 


Det var alla hästar och alla hästar här på åkerby är snälla!


Hej då.




 
 
Ingen bild

vilma

28 mars 2013 16:21

Varför skrev du "valck" två gånger när du skrev om Skutt?

Freia Vahlsten Svennas

28 mars 2013 17:17

a:et kom väl inte med då..

 
Ingen bild

vilma

29 mars 2013 09:21

Så brukar det hända för mig med. Och ibland måste jag trycka på en tangent flera gånger innan den funkar..

Freia Vahlsten Svennas

29 mars 2013 15:46

ja, visst är det jobbigt..

 
Ingen bild

vilma

29 mars 2013 16:53

mm.. Speciellt när datahelvetet startar om 6 gånger!

Freia Vahlsten Svennas

29 mars 2013 17:20

ja!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards